آموزش پنچرگیری ، 0 تا 100 !!!

آموزش پنچرگیری

اگر تایر یا لاستیک ماشین شما پنچر شد، باید توسط فرد تعمیرکار حرفه ای یا یک تکنسین پنچرگیری درست شود. اگر پنچرگیری تایر توسط فرد غیرحرفه ای و به صورت ناشیانه صورت پذیرد، می تواند باعث آسیب های بیشتر و حتی رخداد تصادف شدید گردد. البته نکته ی مثبت این است که راهکارهای کوتاه مدت و موقت فقط برای رساندن خودروی شما به تعمیرگاه آپاراتی وجود دارد که در هزینه های شما بابت گرفتن جرثقیل یا یدک کش صرفه جویی می کند. ولی فراموش نکنید این اقدامات تعمیراتی موقت، فقط برای رساندن ماشین به تعمیرگاه است و روی آن حساب باز نکنید و در اولین آپاراتی مجهز، مشکل را اساسی حل نمایید. 

استفاده از کیت پنچرگیری موقت

کیت پنچرگیری

تهیه کیت پنچرگیری . یکی از راهکارهای موقت برای تعمیر کوتاه مدت پنچری تایر، استفاده از کیت پنچری است که از هر فروشگاه به صورت حضوری یا اینترنتی قابل تهیه است. با استفاده از این کیت پنچری و سوزن های مخصوص، می توانید بدون نیاز به خارج کردن رینگ از تایر، آپارات موقت را صورت دهید. اگر لاستیک فلت می باشد، و پس از آپارات موقت تایر های غیر فلت، به هر حال نیاز به پمپ برای باد کردن تایر دارید. داشتن گیج فشار تایر برای تنظیم باد ضروری است. همه ی این اقدامات موقت برای رساندن خودرو به تکنسین حرفه ای پنچری است.

باز کردن لاستیک ماشین

بازکردن تایر از زیر خودرو در صورت لزوم . هنگام استفاده از کیت پنچری، ممکن است به سادگی به عامل پنچری مانند میخ یا پیچ دست پیدا نکنید. در این صورت برای استفاده از کیت پنچری موقت، لازم است تایر را از محل خود خارج کنید. برای این منظور از جک استفاده کنید. البته ابتدا با آچار چرخ، پیچ های تایر را شل کنید. سپس حدودد 15 سانتی متر با استفاده از جک خودرو را بالا ببرید و پیچ ها را باز کنید. لاستیک از جا درآمده، امکان پیدا کردن محل پنچری و عامل آن را دو چندان می کند.

2 عدد سوراخ روی لاستیک

حصول اطمینان از پنچر گیری موقت . دقت داشته باشید از درست انجام شدن پنچر گیری موقت با استفاده از کیت پنچری اطمینان حاصل کنید. اساساً اگر عامل پنچری در فاق تایر باشد و در قسمت دارای آج نباشد، امکان پنچرگیری موقت منتفی است. اگر سوراخ پنچری در قسمت آجدار است اما قطر سوراخ از 6 میلی متر بیشتر است، امکان پنچر گیری موقت منتفی است. در صورت عدم امکان پنچرگیری موقت، تایر زاپاس را استفاده کنید یا ماشین را با یدک کش به تعمیرگاه آپاراتی مجهز برسانید تا با خارج کردن رینگ، احتمال تعمیر تایر از داخل را نیز بررسی کنند. هیچ گاه فاق تایر را با کیت پنچرگیری موقت، تعمیر نکنید چرا که بی شک، از همان محل مجددا مشکل ایجاد خواهد شد که می تواند منجر به تصادف شود.

وسیله پنچرگیری

نحوه ی استفاده از کیت پنچرگیری موقت . برای این کار کافی است نوار پنچرگیری موقت را داخل سوزن ابزار T شکل بگذارید و با فشار، سوزن حامل نوار پنچرگیر را به داخل سوراخ تایر فشار دهید. بعد از اینکه سوزن مقداری از سوراخ بیرون کشیده شد، نوار پنچرگیری در سوراخ باقی می ماند. با بریدن نوار، ابزار سوزن T شکل آزاد می شود و می توانید آن را به کناری بگذارید.

خارج کردن عامل پنچری

خارج کردن عامل پنچری . به یاد داشته باشید قبل از استفاده از نوار پنچرگیری و ابزار سوزنی T شکل، باید عامل پنچری را از محل خارج کنید. به این منظور به کیت پنچرگیری مراجعه کنید و انبر مناسب را انتخاب کنید. هنگامی که میخواهید با انبر عامل پنچری را خارج کنید، باید ابزار سوزنی T شکل به همراه نوار تجهیز شده و آماده باشد و نزدیک دست شما باشد تا بلافاصله پس از بیرون آوردن عامل پنچری، ابزار سوزنی را داخل ببرید. این تسریع در کار به این منظور است که باد تایر خارج نشود و مجبور به باد زدن لاستیک نشوید.

پنچرگیری فوری

سمباده زدن و سوهان کاری سوراخ . برای اینکه به بهترین وجه نوار پنچرگیری در سوراخ جاگیر شود، لازم است به کیت پنچرگیری مراجعه و سوهان نازک مطابق با قطر تقریبی سوراخ را انتخاب نموده و اندکی داخل سوراخ را سمباده بزنید تا زبر شود. نوار پنچرگیری موقت، چسبی به همراه ندارد و در خلل و فرج ناشی از همین سمباده کاری، درگیر و جاگیر و محکم می شود.

آموزش پنچری

وارد کردن نوار لاستیکی پنچرگیری . هنگامی که سوراخ از عامل پنچرگیری رها شد و سمباده خورد، وقت آن است که ابزار T شکل سوزنی که به سر آن نوار لاستیکی پنچرگیری متصل است را به داخل سوراخ وارد کنید. این کار به فشار زیادی نیاز دارد پس از هر دو دست استفاده کنید و مادامی که حدود 13 میلی متر سوزن و نوار متصل به آن وارد تایر شد، اعمال فشار را متوقف کنید.

پنچرگیری با وسیله

اگر نوار لاستیکی بیرون آمد . اگر با بیرون کشیدن ابزار T شکل سوزنی، نوار هم بیرون آمد، خبر خوبی نیست. یا نوار به درستی به سوزن متصل نبوده یا سوراخ بزرگ تر از آن است که با زبری  ناشی از سمباده کاری، نوار لاستیکی را درگیر کند.

لاستیک پنچر شده

زائده ی اضافی نوار لاستیکی را ببرید . پس از بیرون کشیدن موفق سوزن و نوار، زائده ای از نوار لاستیکی پنچرگیری بیرون تایر در قسمت آجدار باقی می ماند. این بخش اضافی را با تیغ ببرید.

باد زدن لاستیک

با تایر فلت چه کنیم؟ لاستیک فلت برای پنچرگیری موقت نیازی به اقدامات قبلی ندارد. کافی است آن را با یک پمپ باد سیار پرتابل باد کنید. برای سنجش میزان فشار باد داخل تایر بر حسب بار یا اتمسفر، به گیج فشار نیاز دارید. اگر میزان فشار بایسته ی تایر ماشین خود را نمی دانید، به دفترچه ی راهنما سری بزنید و یا برچسب هاب داخل درب خودرو یا در باک بنزین را نگاه کنید. اگر پمپ باد ندارید، روی لاستیک فلت پنچر راه نروید و یا زاپاس را استفاده کنید و یا از یدک کش کمک بگیرید.

آپاراتی پنچرگیری

پیش به سوی تعمیرکار . با لاستیک پنچرگیری شده ی موقت، به راه بیفتید و تلاش کنید مستقیما به تعمیرگاه مجاز با تکنسین خبره بروید. اگر دیروقت است و تعمیرگاه باز نیست، به منزل بروید اما اولویت اول اقدام در صبح فردا، تعمیر اساسی تایر باشد. به هر حال باید بدانید حدوداً با تایر پنچرگیری شده ی موقت، چه میزان می توان راه پیمود.

اصلاح اساسی تایر

پنچرگیری

به تکنسین خبره مراجعه کنید . اصلاح موقت پنچرگیری با کیت، اقدام اساسی نیست و موقت است. پس حتما به تعمیرکار خبره مراجعه نمایید. آنها تایر را از محل خود خارج می کنند و اگر لازم باشد، رینگ را نیز از داخل تایر خارج می کنند و تعمیر لازم را روی تایر انجام می دهند.

آپاراتی

خارج شدن باد از تایر را متوجه شوید . خیلی مهم است که از وضعیت و میزان خروج باد از تایر مطلع شوید. چون در تصمیم گیری شما موثر است. دست خود را بالای میخ وارد شده به تایر نگه دارید و به آن گوش فرا دهید. اگر لازم است محلول آب و صابون را به محل سوراخ بپاشید. اگر باد زیادی از تایر خارج می شود، چاره ای جز تعمیر موقت نیست. اگر باد کمی خارج می شود، احتمالا شما را به اولین تعمیرکار می رساند. روی لاستیک فلت خیلی راه نروید.

بکسل کردن ماشین

با لاستیک پنچر رانندگی نکنید . اگر تایر به شدت باد از دست می دهد، با آن رانندگی نکنید چون ممکن است غیر قابل تعمیر گردد. لاستیک زاپاس را استفاده کنید و یا با یدک کش تماس بگیرید.

جایگزینی تایر زاپاس

عامل پنچری لاستیک

قطر سوراخ را ارزیابی کنید . با انبر دست عامل پنچری مانند میخ را بیرون بیاورید و قطر سوراخ را ارزیابی کنید. اگر قطر سوراخ بیش از 6 میلی متر بود، تعمیر موقت را فراموش کنید و به سراغ تعویض تایر زاپاس بروید.

تعمیر تایر با سوراخ بزرگتر از 6 میلی متر و روی فاق را فراموش کنید

سوراخ شدن تایر

با شک تصمیم نگیرید . اگر درباره ی اینکه تایر را موقتا تعمیر کنید یا روی آن راه بروید یا با یدک کش عازم شوید و نهایتاً زاپاس را عوض کنید، شک دارید، با یک تکنسین مشورت کنید. اگر میخ در فاق تایر است و یا پارگی سوراخ بیش از 6 میلی متر است، تردید نداشته باشید. تعمیر لاستیک بسیار ارزان تر از خرید مجدد آن است.

پنچرگیری تایر

نظر تکنسین ارجح است . حتی برای تعویض تایر – در صورت غیرقابل تعمیر بودن آن – به تکنسین خبره مراجعه کنید. اگر تایر باد زیادی از دست داده یا می دهد، یدک کش را فرا بخوانید یا زاپاس را تعویض کنید و مابقی کار را به تکنسین خبره بسپارید.

آموزش پنچرگیری

تعویض یک تایر یا بیشتر ؟ در صورتی که تعویض تایر ضروری شده، از تکنسین خبره سوال کنید آیا تعویض این تایر خرید یک لاستیک جایگزین کفایت می کند یا خیر. برخی خودروها حتی در صورت خرابی غیرقابل تعمیر یک تایر، بالاجبار تعویض دو تایر یا حتی چهار تایر را ایجاب می کنند. به هر حال بهترین توصیه ها در خصوص تعویض تایر و تعداد آن، در کتابچه راهنمای خودرو آمده است.

تعویض لاستیک پنچر

تطابق تایر جدید با بقیه لاستیک ها . اگر مجبور شدید تایر را عوض کنید و دفترچه ی راهنما، اجازه ی تعویض یک تایر را می داد، باید دقت کنید تایر جدید با دیگر لاستیک ها از بابت سایز و مدل و آج تطابق داشته باشد. عدم تطابق سبب می شود فرسودگی تایرها یکنواخت نباشد و آسیب به خودرو پیش می آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *